Jo mer man holder på med og jobber med hund, jo mer forstår man hvor lite man vet.
Derfor er det meget viktig at man forsøker og gjøre det beste ut fra de forutsetningene man har, nemlig tilegnet kunnskap. Det mest ideelle måtte være og genteste alle hundene, og avle etter det. Men hva skulle det koste, og er det den rette vei? Inntil noen har tid og penger til og gjøre det, får man vel holde seg til den fenotypiske metoden, og gjøre det beste ut fra det. Altså, "breed the best, and live the rest". Ut fra hva man ser, tester og bruk av hunden, ser man altså "the best". De beste Siberan i dag kommer etter min erfaring fra Vargevass Kennel, for tiden hjemhørende i Østersund i Sverige. Hundene derfra har i hvert fall bevist at de kan konkurere med de beste blandingshundene, dvs. trekkhunder i toppklasse. Isslottet`s Siberans er basert på hunder fra Vargevass kennel for 31 år tilbake. Jeg har etter en del år med intern avl, igjen fått gjort noen parringer hos Karsten Grønås. Med stort hell, eller om man vil, bevisst avl. Jeg ser ingen grunn til å slutte med det. Etter jakten på nye gener, ble jeg for to år siden tilbudt å parre med en ren russisk Siberian. Buran Amorski kommer fra ytterste spiss av Beringstredet, og ble innportert av Ursula og Jorg Deutgen i 1993. Da var den to år gammel. Jeg var så heldig å se ta og føle på hunden da den var 13 år. Hele typen med størelse pels poter og ikke minst lynne, gjorde parringen meget interesang. Valpene er nå ca. 15 mndr, og ser meget lovende ut. En gen pool med Isslottet, Vargevass og russeren Buran Amorski vil derfor prege kennelen i framtiden.
Med vennlig hilsen
Frode Bakke |